Kao što znate, predložio sam da se napravi noviji vodič za unutrašnji uzgoj.
Moderator Himalaja me u tome podržao i hvala mu na tome. Sastavio sam kompletan vodič radi lakšeg snalaženja, kako bi novim članovima bilo brže i jednostavnije sve povezati. Moderatori neka procijene, ako nešto još treba prepraviti ili dodati, tu sam.
1. PROSTOR
Ako ste dovoljno vješti i kreativni, prostor za uzgoj možete i sami napraviti, to može biti npr. ormar, zamrzivač, kućište od PC-a i sl. ili jednostavno kupite već gotov “grow box”.
Prilikom dizajniranja svog prostora morati ćete uzeti u obzir ne samo količinu prostora koji će vam biti potreban za biljku/e, već i vaša svjetla, kanale, ventilatore i drugu opremu, kao i ostaviti dovoljno prostora za rad. Biljke se mogu udvostručiti, čak i utrostručiti u ranoj fazi cvatnje (stretch), stoga osigurajte dovoljno prostora za hedove! Budite sigurni da je vaš prostor lako očistiti i dezinficirati. Čistoća je važna kod uzgoja u zatvorenom prostoru. Površine moraju biti glatke; tepihe, zavjese i sirovo drvo teško je očistiti, pa izbjegavajte ove materijale ako je moguće. Prostor za uzgoj ne smije biti svjetlo - prozračan, lagano curenje svijetla tijekom mračnih razdoblja zbunit će vaše biljke i može uzrokovati hermafrodite. Trebate pažljivo nadzirati svoje biljke, važno je provjeravati ih svaki dan. Preporučuje se odabir hladnog i suhog prostora s gotovim pristupom svježem zraku izvana.
2. SVJETLO
Kvaliteta svjetla biti će čimbenik okoliša broj jedan u kvaliteti i količini prinosa, tako da je dobra ideja odabrati najbolju postavu rasvjete koju možete priuštiti. Evo kratkog pregleda najpopularnijih vrsta koje se koriste:
HID (high intensity discharge)
Industrijski standard, široko se koristi za kombinaciju izlaza, učinkovitosti i vrijednosti.
Koštaju nešto više od fluorescentnih svjetiljki , ali proizvode daleko više svjetla po jedinici korištene električne energije. Suprotno tome, nisu tako učinkovite kao LED rasvjeta, ali još uvijek su znatno jetinije.
Dvije glavne vrste koje se koriste:
Metal halide (MH)
Stvaraju svjetlost plavo - bijele boje i općenito se koriste u vegetaciji.
High pressure sodium (HPS)
Proizvode svjetlost crveno - narančastog spektra i koriste se u cvjetanju.
Osim žarulje, HID rasvjeta zahtijeva balast i reflektor. Neki su balasti dizajnirani za upotrebu posebno za MH ili HPS svjetiljke, dok će mnogi noviji dizajni pokrenuti obje.
HID žarulje proizvode puno topline, potreban je dobar sustav hlađenja i ventilacije.
CFL i druge fluorescentne svjetiljke
Fluorescentna rasvjetna tijela, posebno ona koja koriste velike (HO) žarulje T5, prilično su popularne u malim razmjerima za “hobi uzgajivače” iz više razloga;
- obično su jeftinije za postavljanje, jer su reflektor, balast i žarulje uključeni u jedan paket
- ne trebaju sustav hlađenja jer generiraju znatno manju količinu topline u odnosu na HID
Glavni nedostatak je to što su fluorescentna svjetla manje učinkovita, što stvara oko 20-30 % manje svjetla po watu potrošnje električne energije. Prostor je još jedna briga, jer će trebati približno 19 dugačkih T5 (HO) žarulja da bi se izjednačila snaga jedne HID žarulje od 600 W.
LED
Tehnologija koja postoji već neko vrijeme, ali je tek nedavno prilagođena kreiranju super učinkovitih svjetiljki za uzgoj u zatvorenom prostoru. Glavni nedostatak LED rasvjete je njihov trošak, dobro dizajnirana rasvjetna tijela mogu koštati 10 puta više od usporedive HID. Prednosti su u tome što LED diode traju duže, troše daleko manje električne energije, stvaraju manje topline, a najbolji dizajni stvaraju puniji spektar svjetla što na kraju može rezultirati višim i kvalitetnijim urodom. Nažalost, postoje mnoga nepouzdana LED svjetla koja se proizvode i plasiraju proizvođačima, tako da napravite neka istraživanja i pročitajte recenzije proizvoda prije nego što položite svoj teško zarađeni novac.
Više o rasvjeti, spajanju i njenim karakteristikama pogledajte u temi ” Svjetla za uzgoj, tipovi i intenzitet”.
3. VENTILACIJA
Biljkama je potreban svježi zrak da bi uspjele, a ugljični dioksid (CO2) je ključan za proces fotosinteze. Što znači da će vam trebati stalni protok zraka koji struji kroz vašu prostoriju, što se lako postiže pomoću ispušnog ventilatora postavljenog pri vrhu koji ujedno služi i za uklanjanje toplijeg zraka iz prostorije. Trebate osigurati da temperature ostanu unutar ugodnog raspona za vaše biljke;
22 - 30 °C - dok je svjetlo upaljeno
18 - 21 °C - kada je svjetlo isključeno
Veličina i kapacitet vašeg ventilatora za ispuh ovisit će o veličini prostora za uzgoj i količini topline koju stvara vaš sustav osvjetljenja. Ljudi koji žive u toplijim krajevima često će noću upaliti svoja svjetla kako bi temperatura cijelo vrijeme bila ugodna (danju i noću). Preporučljivo je postaviti svjetla, uključiti ih na neko vrijeme, a zatim odrediti koliki će vam protok zraka trebati za održavanje ugodne temperature za vaše biljke. To će vam omogućiti da odaberete ventilator ispuha prikladan za vaše potrebe. Ako će vam miris biljaka uzrokovati probleme, dodajte filter na svoj ventilator ispuha. Alternativno, možete stvoriti zapečaćeno, umjetno okruženje pomoću klima uređaja, odvlaživača zraka i dodatnog CO2 sustava, no to je prilično skupo i ne preporučuje se početnicima. I na kraju, dobra je ideja konstantan lagani povjetarac u vašem prostoru jer to jača stabljike vaših biljaka i stvara manje gostoljubivo okruženje za plijesni i štetočine. U tu svrhu dobro će poslužiti zidni cirkulatorski ventilator (clip-fan ili sl.).
Više o ventilaciji i vrstama ventilatora, pogledajte u temama; “Ventilacija”/ “Ventilatori”.
4. KONTROLA I NADZOR
Nakon što odaberete svoja svjetla i opremu za kontrolu klime, htjet ćete automatizirati njihove funkcije. Iako su na raspolaganju sofisticirane (i skupe) jedinice koje kontroliraju svjetla, temperaturu, vlažnost i razinu CO2, početniku će obično trebati jednostavni 24-satni timer za svjetlo i eventualno podesivi termostatski prekidač za ventilator ispuha.
Vrijeme ciklusa svijetlo - mrak je vrlo važno. Općenito ćete imati upaljena svjetla, 16 - 20 sati tokom 24 sata dok su biljke u vegetativnom rastu (18/6 ili 20/4), a zatim prebacite (smanjite) na 12 sati svjetlosti tokom 24 sata kada želite da procvjetaju (12/12). Svjetlo se mora uključivati i isključivati svakog dana u isto vrijeme ili u protivnom riskirate stres za biljke, tako da je timer neophodan.
Timer možete koristiti i za svoj ventilator ispuha, ali uložiti koju kunu više za termostatski prekidač puno je bolja opcija.
S najosnovnijim modelima jednostavno postavite termostat na uređaju na maksimalnu željenu temperaturu za vaš prostor i u njega uključite ventilator ispuha. Nakon što temperatura poraste na postavljenu razinu, uključivat će ventilator dok temperature ne padnu nekoliko stupnjeva ispod postavljenog praga. To štedi energiju i održava stalnu temperaturu. Budući da vjerojatno ne provodite većinu svog vremena u svom prostoru za uzgoj, kombinirani higrometar / termostat sa značajkom memorije sa visokom i niskom memorijom može biti vrlo prikladan za praćenje kartica u uvjetima u vašem prostoru. Termo - higrometar, ovi mali i jeftini uređaji ne prikazuju samo trenutnu temperaturu i razinu vlage, već i najveća i najniža očitavanja u razdoblju od kada ste zadnji put provjerili.
Također, dobra ideja je da imate pri ruci pH metar ili pribor za testiranje kako biste mogli provjeriti pH razinu vode, hranjivih otopina ili tla. Kanabis preferira pH između 6 i 7 u tlu i između 5,5 i 6,5 u hidroponskim medijima. Ako se pH izbaci iz ovog raspona, može doći do zaustavljanja hranjivih sastojaka, što znači da vaše biljke ne mogu apsorbirati potrebne hranjive tvari. Kada se uzgaja u zemlji/supstratu, nije potrebno korigirati ph vode s kojom se zalijeva. Zemlja inače ima dobar kapacitet za puferiranje pH. Što znači, iako pH vaše vode nije idealan, tvorevina tla djeluje kao pufer i uravnotežuje pH dolazne vode do razine koja je općenito prihvatljiva. Međutim, za uzgoj u hidroponskom sustavu, važno je prilagoditi pH otopine hidroponske hranjive tvari jer nema tla koje bi moglo djelovati kao pufer i ispraviti razinu pH ako postane neuravnoteženo.
5. METODA / MEDIJ
- soil (posude su napunjene tlom/supstratom) → najčešća, intuitivna, odlična aroma badova
- inert (soilless) → intuitivna, brža nego soil
- hydroponics → najbrža, veći prinos i potencija
Svaki medij ima svoje prednosti i nedostatke, ovdje ćemo objasniti isključivo klasičan i najjednostavniji uzgoj u tlu/supstratu (soil).
Soil
Tlo (soil) je najtradicionalniji medij za uzgoj kanabisa u zatvorenom prostoru, kao i onaj koji najviše oprašta, što ga čini dobrim izborom za uzgajivače koji se prvi put predstavljaju. Jednostavno kupite neki od kvalitetnijih supstrata za posude/potove i posebno napravljena hranjiva za zemlju, kako biste svojim biljkama pružili upravo ono što im treba do berbe. Izvrsna mješavina tla sadrži sastojke poput… kokosovih vlakana, perlita, komposta, odljeva zemljanih glista, bat guano, riblji obrok, obrok od rakova, koštani obrok, krvni obrok, obrok od algi, treset, mahuna, kompostirani šumski humus, humusna kiselina, pjeskovita ilovača, sojino brašno, lucerna brašno, kamena prašina, gljive - Mycorrhizae itd.
Kvalitetniji supstrati, npr;
BioBizz, Guanokalong, ATAMI, Canna, Plagron, Florabella (žuta), SUBSTRAL (Terra magma), Composana (za cvijeće), itd.
Koji god supstrat izabrali, imajte na umu da je prethodno već oplođen/pognojen (neki više, neki manje). Što znači da u njemu ima dovoljno svih potrebnih hranjivih sastojaka za početak rasta vaše biljke. Stoga, otprilike prvih 2 - 4 tjedna rasta nema potrebe za dodatnim gnojenjem, pretjerano gnojenje može “spaliti” biljke. Pratite kako se biljke ponašaju, sa gnojenjem počnite tek kada vam biljke to pokažu. Krenite najprije sa pola preporučene doze, ako biljkama odgovara, nastavite sa punom dozom.
6. SPREMNIK / POSUDA (POT) ZA UZGOJ
Koji tip spremnika koristite ovisit će o mediju, sustavu i veličini biljaka. Npr. možete koristiti posude/lonce (20 - 30 l) za uzgoj nekoliko velikih biljaka.
Jeftine opcije uključuju plastične posude, kante, lonce i sl., dok neki odluče potrošiti više na tzv. "smart pots", spremnike koji su dizajnirani kako bi poboljšali protok zraka do korijenske zone biljke. Mnogi uzgajaju svoje prve biljke u kantama/posudama od 18 l. No odvodnja je ključna, budući da su biljke kanabisa vrlo osjetljive na dugo zadržavanje vlage u području korijena. Ako koristite plastične posude obavezno izbušite rupe na dnu posude, kako bi višak vode mogao otjecati.
7. ZALIJEVANJE
Biljke zalijevajte kada je supstrat potpuno suh. Zalijevajte ih rjeđe ali obilno, otprilike svakih 3-4 dana. Na nekim mjestima mogu biti visoke količine klora u opskrbi vodom, što može biti štetno za korisne mikrobe tla. Iz tih razloga mnogi ostavljaju vodu da odstoji pola sata prije zalijevanja, kako bi ishlapio višak klora. Najvažnije je zapamtiti da ne pretjerujete sa vodom. Biljke kanabisa su vrlo osjetljive na gljivične bolesti korijena kada su uvjeti previše vlažni, a prekomjerno zalijevanje jedna je od najčešćih pogrešaka. Koliko često ćete zalijevati biljke ovisit će o korištenom mediju, veličini biljaka i temperaturi okoline.
8. GNOJIVO / PRIHRANA
Uzgoj kvalitetnog kanabisa zahtijeva više gnojiva ili hranjivih sastojaka od većine uobičajenih kultura. Vašoj biljci su potrebna sljedeća primarna hranjiva (zajednički poznata kao makronutrijenti):
- Dušik (N)
- Fosor (P)
- Kalij (K)
Ova su mikrohranjiva također potrebna, ali u mnogo manjim količinama:
- Kalcij (Ca)
- Magnezij (Mg)
- Željezo (Fe)
- Bakar (Cu)
Preporuča se da posadite biljke u kvalitetan već prethodno oplođeni supstrat, koji ima sva potrebna hranjiva za početak rasta (2 - 4 tjedna). Nakon par tjedana, biljka će iscrpiti sva hranjiva iz supstrata, te dalje prihranjujete sa odgovarajućom hranjivom otopinom (svako drugo zalijevanje). Ako ne koristite prethodno oplođenu mješavinu tla, morat ćete biljke hraniti najmanje jednom tjedno koristeći odgovarajuću hranjivu otopinu. Ovi hranjivi sastojci se prodaju u koncentriranom tekućem ili praškastom obliku koji se pomiješaju s vodom, a uglavnom se oblikuju za vegetativni ili cvjetni rast. To je zbog toga što kanabis tijekom životnog ciklusa ima promjenjive potrebe za makronutrijentima, treba mu više dušika (N) tijekom vegetativnog rasta, a više fosfora (P) i kalija (K) tijekom proizvodnje pupova. Većina makronutrijenata prodaje se u dvodijelnoj tekućini kako bi se spriječilo taloženje određenih elemenata (kombiniranje u inertnu krutinu koju biljka ne može iskoristiti). Što znači, trebate kupiti jednu bočicu sa gnojivom za vegetaciju i drugu bočicu za cvjetanje. (npr. Plantella List za vegetaciju i Plantella Cvet za cvjetanje).
Ovo je najjednostavnija i najjeftinija solucija. Danas postoje različita brendirana i specijalna gnojiva, stimulatori, aditivi itd; za koje je potrebno izdvojiti nešto više novca, ali kaže se; “koliko para toliko i muzike”.
Kvalitetnija gnojiva koja možete kupiti (npr.): BioBizz, Advanced Nutrients, Guanokalong, Hesi, Canna, Plagron, Mills Nutrients, itd.
Nakon što kupite potrebne hranjive proizvode, jednostavno ih pomiješajte s vodom prema uputama naljepnice/etikete i zalijte svoje biljke. Uvijek biste trebali početi sa pola preporučene doze, jer se biljke kanabisa lako spaljuju. Pravilo prihranjivanja glasi; “bolje je manje nego više”, a s vremenom ćete naučiti "čitati" znakove nedostataka ili viška.
Više o gnojivu i o različitim proizvodžačima istih, vidite u temi: “Koja gnojiva koristite?”
9. KLIJANJE I KLONIRANJE
Klijanje
Najbolje je naručiti feminizirano sjeme sa neke od internet stranica.
(npr. od sponzora Vutre; Hempatia ili OSS, ima i drugih...da ne reklamiram, potražite sami).
Nabavili ste svoje sjeme, vrijeme je za klijanje. Kako bi sjeme proklijalo, potrebno ga je smjestiti na toplo i vlažno mjesto. Postoji mnogo metoda i tehnika za klijanje. Najjednostavnije je, sjeme posijati direktno u supstrat. Meni osobno najsigurniji način za klijanje sjemena je pomoću vlažne maramice. Izvadite papirnatu maramicu iz jednog od onih klasičnih paketića od 10 kom., lijepo sklopljenu kako je, nemojte ju razmatati radi debljeg sloja. Stavite sjeme u maramicu i preklopite. Namočite maramicu pod laganim mlazom vode, oprezno ju pritisnite i ocijedite. Oko nje stavite još jednu maramicu, ponovno sve zajedno namočite i ocijedite. Odložite negdje na što toplije mjesto (sobna temperatura će biti dovoljna). Ako imate više sjemenki ne stavljajte ih sve zajedno u istu maramicu, već svaku posebno. Otprilike svakih 12 sati otvorite i provjerite , ako je maramica skoro suha još malo ju namočite, ne smije se skroz osušiti.
Kada klica izviri, sjeme što prije posadite u prethodno namočen supstrat.
Nekim sjemenkama je potrebno dulje nego drugima, pogotovo starijim sjemenkama. Sljedeća metoda posebno je učinkovita, ako kojim slučajem imate starije sjeme, te ga čuvate već duže vremena (starije nekoliko godina). Stavite sjeme u posudu ili čašu sa mlakom vodom (posuda/čaša treba biti prozirna, kako bi vidjeli klicu kad izviri), te ga ostavite da se natapa preko noći. Toplo namakanje preko noći, pomoći će omekšati starije sjeme. Većina sjemenki sjemenki će plutati, a nakon nekoliko sati namakanja potonuti će na dno čaše. Međutim, ako se sjeme predugo ostavi, može se utopiti. Stoga ne ostavljajte sjeme natopljeno u vodi dulje od 24 - 32 sata. Ako nakon 24 sata nema klice, preporučam da sjeme izvadite iz vode i premjestite u maramicu (na način kako sam gore opisao).
Kada ste posadili svoje sjeme u zemlju/supstrat, potrebnu temperaturu dalje održavate tako što ćete posude/potove odmah staviti pod upaljenu lampu ili npr. na grijaču ploču. Treba biti što toplije ali naravno ne prevruće, otprilike 25 - 30 °C je idealno. Za otprilike 2-4 dana, ugledati ćete svoju tek niklu biljčicu.
Kloniranje
Ako počinjete sa klonovima tretirajte ih nježno prvih par dana. Uobičajeno je da “skinuti” klonovi budu malo opušteni/obješeni, vaš je posao održati ih zdravim i sretnim. Održavajte ih vlažnim i pod nježnim svijetlom (CFL), potrebno ih je prskati sa vodom nekoliko puta na dan dok ne puste korijenje. Režim svjetla za klonove je 18/6, a idealna temperatura je 22 - 25 °C.
Više o kloniranju, pogledajte u temi; “Kloniranje”.
Moderator Himalaja me u tome podržao i hvala mu na tome. Sastavio sam kompletan vodič radi lakšeg snalaženja, kako bi novim članovima bilo brže i jednostavnije sve povezati. Moderatori neka procijene, ako nešto još treba prepraviti ili dodati, tu sam.
1. PROSTOR
Ako ste dovoljno vješti i kreativni, prostor za uzgoj možete i sami napraviti, to može biti npr. ormar, zamrzivač, kućište od PC-a i sl. ili jednostavno kupite već gotov “grow box”.

Prilikom dizajniranja svog prostora morati ćete uzeti u obzir ne samo količinu prostora koji će vam biti potreban za biljku/e, već i vaša svjetla, kanale, ventilatore i drugu opremu, kao i ostaviti dovoljno prostora za rad. Biljke se mogu udvostručiti, čak i utrostručiti u ranoj fazi cvatnje (stretch), stoga osigurajte dovoljno prostora za hedove! Budite sigurni da je vaš prostor lako očistiti i dezinficirati. Čistoća je važna kod uzgoja u zatvorenom prostoru. Površine moraju biti glatke; tepihe, zavjese i sirovo drvo teško je očistiti, pa izbjegavajte ove materijale ako je moguće. Prostor za uzgoj ne smije biti svjetlo - prozračan, lagano curenje svijetla tijekom mračnih razdoblja zbunit će vaše biljke i može uzrokovati hermafrodite. Trebate pažljivo nadzirati svoje biljke, važno je provjeravati ih svaki dan. Preporučuje se odabir hladnog i suhog prostora s gotovim pristupom svježem zraku izvana.
2. SVJETLO
Kvaliteta svjetla biti će čimbenik okoliša broj jedan u kvaliteti i količini prinosa, tako da je dobra ideja odabrati najbolju postavu rasvjete koju možete priuštiti. Evo kratkog pregleda najpopularnijih vrsta koje se koriste:
HID (high intensity discharge)
Industrijski standard, široko se koristi za kombinaciju izlaza, učinkovitosti i vrijednosti.
Koštaju nešto više od fluorescentnih svjetiljki , ali proizvode daleko više svjetla po jedinici korištene električne energije. Suprotno tome, nisu tako učinkovite kao LED rasvjeta, ali još uvijek su znatno jetinije.
Dvije glavne vrste koje se koriste:
Metal halide (MH)
Stvaraju svjetlost plavo - bijele boje i općenito se koriste u vegetaciji.

High pressure sodium (HPS)
Proizvode svjetlost crveno - narančastog spektra i koriste se u cvjetanju.

Osim žarulje, HID rasvjeta zahtijeva balast i reflektor. Neki su balasti dizajnirani za upotrebu posebno za MH ili HPS svjetiljke, dok će mnogi noviji dizajni pokrenuti obje.
HID žarulje proizvode puno topline, potreban je dobar sustav hlađenja i ventilacije.
CFL i druge fluorescentne svjetiljke


Fluorescentna rasvjetna tijela, posebno ona koja koriste velike (HO) žarulje T5, prilično su popularne u malim razmjerima za “hobi uzgajivače” iz više razloga;
- obično su jeftinije za postavljanje, jer su reflektor, balast i žarulje uključeni u jedan paket
- ne trebaju sustav hlađenja jer generiraju znatno manju količinu topline u odnosu na HID
Glavni nedostatak je to što su fluorescentna svjetla manje učinkovita, što stvara oko 20-30 % manje svjetla po watu potrošnje električne energije. Prostor je još jedna briga, jer će trebati približno 19 dugačkih T5 (HO) žarulja da bi se izjednačila snaga jedne HID žarulje od 600 W.
LED


Tehnologija koja postoji već neko vrijeme, ali je tek nedavno prilagođena kreiranju super učinkovitih svjetiljki za uzgoj u zatvorenom prostoru. Glavni nedostatak LED rasvjete je njihov trošak, dobro dizajnirana rasvjetna tijela mogu koštati 10 puta više od usporedive HID. Prednosti su u tome što LED diode traju duže, troše daleko manje električne energije, stvaraju manje topline, a najbolji dizajni stvaraju puniji spektar svjetla što na kraju može rezultirati višim i kvalitetnijim urodom. Nažalost, postoje mnoga nepouzdana LED svjetla koja se proizvode i plasiraju proizvođačima, tako da napravite neka istraživanja i pročitajte recenzije proizvoda prije nego što položite svoj teško zarađeni novac.
Više o rasvjeti, spajanju i njenim karakteristikama pogledajte u temi ” Svjetla za uzgoj, tipovi i intenzitet”.
3. VENTILACIJA
Biljkama je potreban svježi zrak da bi uspjele, a ugljični dioksid (CO2) je ključan za proces fotosinteze. Što znači da će vam trebati stalni protok zraka koji struji kroz vašu prostoriju, što se lako postiže pomoću ispušnog ventilatora postavljenog pri vrhu koji ujedno služi i za uklanjanje toplijeg zraka iz prostorije. Trebate osigurati da temperature ostanu unutar ugodnog raspona za vaše biljke;
22 - 30 °C - dok je svjetlo upaljeno
18 - 21 °C - kada je svjetlo isključeno
Veličina i kapacitet vašeg ventilatora za ispuh ovisit će o veličini prostora za uzgoj i količini topline koju stvara vaš sustav osvjetljenja. Ljudi koji žive u toplijim krajevima često će noću upaliti svoja svjetla kako bi temperatura cijelo vrijeme bila ugodna (danju i noću). Preporučljivo je postaviti svjetla, uključiti ih na neko vrijeme, a zatim odrediti koliki će vam protok zraka trebati za održavanje ugodne temperature za vaše biljke. To će vam omogućiti da odaberete ventilator ispuha prikladan za vaše potrebe. Ako će vam miris biljaka uzrokovati probleme, dodajte filter na svoj ventilator ispuha. Alternativno, možete stvoriti zapečaćeno, umjetno okruženje pomoću klima uređaja, odvlaživača zraka i dodatnog CO2 sustava, no to je prilično skupo i ne preporučuje se početnicima. I na kraju, dobra je ideja konstantan lagani povjetarac u vašem prostoru jer to jača stabljike vaših biljaka i stvara manje gostoljubivo okruženje za plijesni i štetočine. U tu svrhu dobro će poslužiti zidni cirkulatorski ventilator (clip-fan ili sl.).

Više o ventilaciji i vrstama ventilatora, pogledajte u temama; “Ventilacija”/ “Ventilatori”.
4. KONTROLA I NADZOR
Nakon što odaberete svoja svjetla i opremu za kontrolu klime, htjet ćete automatizirati njihove funkcije. Iako su na raspolaganju sofisticirane (i skupe) jedinice koje kontroliraju svjetla, temperaturu, vlažnost i razinu CO2, početniku će obično trebati jednostavni 24-satni timer za svjetlo i eventualno podesivi termostatski prekidač za ventilator ispuha.
Vrijeme ciklusa svijetlo - mrak je vrlo važno. Općenito ćete imati upaljena svjetla, 16 - 20 sati tokom 24 sata dok su biljke u vegetativnom rastu (18/6 ili 20/4), a zatim prebacite (smanjite) na 12 sati svjetlosti tokom 24 sata kada želite da procvjetaju (12/12). Svjetlo se mora uključivati i isključivati svakog dana u isto vrijeme ili u protivnom riskirate stres za biljke, tako da je timer neophodan.


Timer možete koristiti i za svoj ventilator ispuha, ali uložiti koju kunu više za termostatski prekidač puno je bolja opcija.
S najosnovnijim modelima jednostavno postavite termostat na uređaju na maksimalnu željenu temperaturu za vaš prostor i u njega uključite ventilator ispuha. Nakon što temperatura poraste na postavljenu razinu, uključivat će ventilator dok temperature ne padnu nekoliko stupnjeva ispod postavljenog praga. To štedi energiju i održava stalnu temperaturu. Budući da vjerojatno ne provodite većinu svog vremena u svom prostoru za uzgoj, kombinirani higrometar / termostat sa značajkom memorije sa visokom i niskom memorijom može biti vrlo prikladan za praćenje kartica u uvjetima u vašem prostoru. Termo - higrometar, ovi mali i jeftini uređaji ne prikazuju samo trenutnu temperaturu i razinu vlage, već i najveća i najniža očitavanja u razdoblju od kada ste zadnji put provjerili.
Također, dobra ideja je da imate pri ruci pH metar ili pribor za testiranje kako biste mogli provjeriti pH razinu vode, hranjivih otopina ili tla. Kanabis preferira pH između 6 i 7 u tlu i između 5,5 i 6,5 u hidroponskim medijima. Ako se pH izbaci iz ovog raspona, može doći do zaustavljanja hranjivih sastojaka, što znači da vaše biljke ne mogu apsorbirati potrebne hranjive tvari. Kada se uzgaja u zemlji/supstratu, nije potrebno korigirati ph vode s kojom se zalijeva. Zemlja inače ima dobar kapacitet za puferiranje pH. Što znači, iako pH vaše vode nije idealan, tvorevina tla djeluje kao pufer i uravnotežuje pH dolazne vode do razine koja je općenito prihvatljiva. Međutim, za uzgoj u hidroponskom sustavu, važno je prilagoditi pH otopine hidroponske hranjive tvari jer nema tla koje bi moglo djelovati kao pufer i ispraviti razinu pH ako postane neuravnoteženo.
5. METODA / MEDIJ
- soil (posude su napunjene tlom/supstratom) → najčešća, intuitivna, odlična aroma badova
- inert (soilless) → intuitivna, brža nego soil
- hydroponics → najbrža, veći prinos i potencija

Svaki medij ima svoje prednosti i nedostatke, ovdje ćemo objasniti isključivo klasičan i najjednostavniji uzgoj u tlu/supstratu (soil).
Soil

Tlo (soil) je najtradicionalniji medij za uzgoj kanabisa u zatvorenom prostoru, kao i onaj koji najviše oprašta, što ga čini dobrim izborom za uzgajivače koji se prvi put predstavljaju. Jednostavno kupite neki od kvalitetnijih supstrata za posude/potove i posebno napravljena hranjiva za zemlju, kako biste svojim biljkama pružili upravo ono što im treba do berbe. Izvrsna mješavina tla sadrži sastojke poput… kokosovih vlakana, perlita, komposta, odljeva zemljanih glista, bat guano, riblji obrok, obrok od rakova, koštani obrok, krvni obrok, obrok od algi, treset, mahuna, kompostirani šumski humus, humusna kiselina, pjeskovita ilovača, sojino brašno, lucerna brašno, kamena prašina, gljive - Mycorrhizae itd.
Kvalitetniji supstrati, npr;
BioBizz, Guanokalong, ATAMI, Canna, Plagron, Florabella (žuta), SUBSTRAL (Terra magma), Composana (za cvijeće), itd.
Koji god supstrat izabrali, imajte na umu da je prethodno već oplođen/pognojen (neki više, neki manje). Što znači da u njemu ima dovoljno svih potrebnih hranjivih sastojaka za početak rasta vaše biljke. Stoga, otprilike prvih 2 - 4 tjedna rasta nema potrebe za dodatnim gnojenjem, pretjerano gnojenje može “spaliti” biljke. Pratite kako se biljke ponašaju, sa gnojenjem počnite tek kada vam biljke to pokažu. Krenite najprije sa pola preporučene doze, ako biljkama odgovara, nastavite sa punom dozom.
6. SPREMNIK / POSUDA (POT) ZA UZGOJ
Koji tip spremnika koristite ovisit će o mediju, sustavu i veličini biljaka. Npr. možete koristiti posude/lonce (20 - 30 l) za uzgoj nekoliko velikih biljaka.
Jeftine opcije uključuju plastične posude, kante, lonce i sl., dok neki odluče potrošiti više na tzv. "smart pots", spremnike koji su dizajnirani kako bi poboljšali protok zraka do korijenske zone biljke. Mnogi uzgajaju svoje prve biljke u kantama/posudama od 18 l. No odvodnja je ključna, budući da su biljke kanabisa vrlo osjetljive na dugo zadržavanje vlage u području korijena. Ako koristite plastične posude obavezno izbušite rupe na dnu posude, kako bi višak vode mogao otjecati.


7. ZALIJEVANJE

Biljke zalijevajte kada je supstrat potpuno suh. Zalijevajte ih rjeđe ali obilno, otprilike svakih 3-4 dana. Na nekim mjestima mogu biti visoke količine klora u opskrbi vodom, što može biti štetno za korisne mikrobe tla. Iz tih razloga mnogi ostavljaju vodu da odstoji pola sata prije zalijevanja, kako bi ishlapio višak klora. Najvažnije je zapamtiti da ne pretjerujete sa vodom. Biljke kanabisa su vrlo osjetljive na gljivične bolesti korijena kada su uvjeti previše vlažni, a prekomjerno zalijevanje jedna je od najčešćih pogrešaka. Koliko često ćete zalijevati biljke ovisit će o korištenom mediju, veličini biljaka i temperaturi okoline.
8. GNOJIVO / PRIHRANA
Uzgoj kvalitetnog kanabisa zahtijeva više gnojiva ili hranjivih sastojaka od većine uobičajenih kultura. Vašoj biljci su potrebna sljedeća primarna hranjiva (zajednički poznata kao makronutrijenti):
- Dušik (N)
- Fosor (P)
- Kalij (K)
Ova su mikrohranjiva također potrebna, ali u mnogo manjim količinama:
- Kalcij (Ca)
- Magnezij (Mg)
- Željezo (Fe)
- Bakar (Cu)
Preporuča se da posadite biljke u kvalitetan već prethodno oplođeni supstrat, koji ima sva potrebna hranjiva za početak rasta (2 - 4 tjedna). Nakon par tjedana, biljka će iscrpiti sva hranjiva iz supstrata, te dalje prihranjujete sa odgovarajućom hranjivom otopinom (svako drugo zalijevanje). Ako ne koristite prethodno oplođenu mješavinu tla, morat ćete biljke hraniti najmanje jednom tjedno koristeći odgovarajuću hranjivu otopinu. Ovi hranjivi sastojci se prodaju u koncentriranom tekućem ili praškastom obliku koji se pomiješaju s vodom, a uglavnom se oblikuju za vegetativni ili cvjetni rast. To je zbog toga što kanabis tijekom životnog ciklusa ima promjenjive potrebe za makronutrijentima, treba mu više dušika (N) tijekom vegetativnog rasta, a više fosfora (P) i kalija (K) tijekom proizvodnje pupova. Većina makronutrijenata prodaje se u dvodijelnoj tekućini kako bi se spriječilo taloženje određenih elemenata (kombiniranje u inertnu krutinu koju biljka ne može iskoristiti). Što znači, trebate kupiti jednu bočicu sa gnojivom za vegetaciju i drugu bočicu za cvjetanje. (npr. Plantella List za vegetaciju i Plantella Cvet za cvjetanje).

Ovo je najjednostavnija i najjeftinija solucija. Danas postoje različita brendirana i specijalna gnojiva, stimulatori, aditivi itd; za koje je potrebno izdvojiti nešto više novca, ali kaže se; “koliko para toliko i muzike”.
Kvalitetnija gnojiva koja možete kupiti (npr.): BioBizz, Advanced Nutrients, Guanokalong, Hesi, Canna, Plagron, Mills Nutrients, itd.
Nakon što kupite potrebne hranjive proizvode, jednostavno ih pomiješajte s vodom prema uputama naljepnice/etikete i zalijte svoje biljke. Uvijek biste trebali početi sa pola preporučene doze, jer se biljke kanabisa lako spaljuju. Pravilo prihranjivanja glasi; “bolje je manje nego više”, a s vremenom ćete naučiti "čitati" znakove nedostataka ili viška.
Više o gnojivu i o različitim proizvodžačima istih, vidite u temi: “Koja gnojiva koristite?”
9. KLIJANJE I KLONIRANJE
Klijanje

Najbolje je naručiti feminizirano sjeme sa neke od internet stranica.
(npr. od sponzora Vutre; Hempatia ili OSS, ima i drugih...da ne reklamiram, potražite sami).
Nabavili ste svoje sjeme, vrijeme je za klijanje. Kako bi sjeme proklijalo, potrebno ga je smjestiti na toplo i vlažno mjesto. Postoji mnogo metoda i tehnika za klijanje. Najjednostavnije je, sjeme posijati direktno u supstrat. Meni osobno najsigurniji način za klijanje sjemena je pomoću vlažne maramice. Izvadite papirnatu maramicu iz jednog od onih klasičnih paketića od 10 kom., lijepo sklopljenu kako je, nemojte ju razmatati radi debljeg sloja. Stavite sjeme u maramicu i preklopite. Namočite maramicu pod laganim mlazom vode, oprezno ju pritisnite i ocijedite. Oko nje stavite još jednu maramicu, ponovno sve zajedno namočite i ocijedite. Odložite negdje na što toplije mjesto (sobna temperatura će biti dovoljna). Ako imate više sjemenki ne stavljajte ih sve zajedno u istu maramicu, već svaku posebno. Otprilike svakih 12 sati otvorite i provjerite , ako je maramica skoro suha još malo ju namočite, ne smije se skroz osušiti.

Kada klica izviri, sjeme što prije posadite u prethodno namočen supstrat.
Nekim sjemenkama je potrebno dulje nego drugima, pogotovo starijim sjemenkama. Sljedeća metoda posebno je učinkovita, ako kojim slučajem imate starije sjeme, te ga čuvate već duže vremena (starije nekoliko godina). Stavite sjeme u posudu ili čašu sa mlakom vodom (posuda/čaša treba biti prozirna, kako bi vidjeli klicu kad izviri), te ga ostavite da se natapa preko noći. Toplo namakanje preko noći, pomoći će omekšati starije sjeme. Većina sjemenki sjemenki će plutati, a nakon nekoliko sati namakanja potonuti će na dno čaše. Međutim, ako se sjeme predugo ostavi, može se utopiti. Stoga ne ostavljajte sjeme natopljeno u vodi dulje od 24 - 32 sata. Ako nakon 24 sata nema klice, preporučam da sjeme izvadite iz vode i premjestite u maramicu (na način kako sam gore opisao).


Kada ste posadili svoje sjeme u zemlju/supstrat, potrebnu temperaturu dalje održavate tako što ćete posude/potove odmah staviti pod upaljenu lampu ili npr. na grijaču ploču. Treba biti što toplije ali naravno ne prevruće, otprilike 25 - 30 °C je idealno. Za otprilike 2-4 dana, ugledati ćete svoju tek niklu biljčicu.

Kloniranje
Ako počinjete sa klonovima tretirajte ih nježno prvih par dana. Uobičajeno je da “skinuti” klonovi budu malo opušteni/obješeni, vaš je posao održati ih zdravim i sretnim. Održavajte ih vlažnim i pod nježnim svijetlom (CFL), potrebno ih je prskati sa vodom nekoliko puta na dan dok ne puste korijenje. Režim svjetla za klonove je 18/6, a idealna temperatura je 22 - 25 °C.

Više o kloniranju, pogledajte u temi; “Kloniranje”.