DIY - LED Grow Panel - propisno

Hempatia Soma iGrow Hemps garden

adri

Di je modro i zeleno
01.03.2016
316
646
93
Di je modro i zeleno
Dobar dan, kako i prilici kad prvi put negdi pises tribas se prestavit.

Pa da krenem:
Prika me upila "aj mi napravi LED grow panel za box", iskreno DIY mi je za odmorit dušu, a stare casopise SAM SVOJ MAJSTOR i dan danas znan od korica do korica... uputio me on malo na vutra.org i meni je sve oko tehnickog aspekta grow-a postalo zanimljivo ili kako bi rekli u nas "napalio me bez ku*ca".

Spojio se ja na vutru, procita svasta, malo vamo malo tamo... Moj prika se na kraju zaposli sezonski ko konobar i odustane od svega, on je konta kako cu ja na brzinu u 5 minuta njemu sklepat svitlo, al ja se zaigra...
I na kraju me ostavio sa 400kn minusa jer san sastavio i neki mali box i testno svitlo.

Usput ljudi forum je super i nisan na puno mista u zivotu vidio ovako veselu ekipu, kamoli online... Pa tako sa LED-ica i DIY-a pridjen ja na sve te dnevnike, upoznan sve te nickove i svatin da bi bilo posteno da nakon par miseci stokanja foruma nesto i vratin zajednici ciji sam posta tajni obozavatelj.

Inace zapalin par puta godisnje (rodjendan, nova godina) i to ka me ponudi moj prika, vise san vino/marenda ostacu bez vozacke lik, ovde san doša da bi vidio razna rješenja za box, al eto zajubio se ja u vaše male kucne carolije čitajući vaše dnevnike...

A sa pridjimo na ono zasto ovo i pisen a to je "DIY LED GROW PANELI"

Ukratko na svim mogucim stranim forumima pa tako i na vutri, za svaki DIY LED pise vise krivo nego tocno. Ja cu se potrudit ovde iznit svoja testiranja i ponudit zajednici na koji nacin se uistinu LED triba spajat.

Ako je ovaj tutorial velik, moderator nek ga brise ili baci u smece, ali nazalost ako se zelite malo boje uvatit LED-a, morate izgubit 15 minuta dok ovo procitate i mozda se koji put i vratit kroz tekst.

ŠTA JE LED?
Necu pisa sta je LED i koja mu je kratica, wikipedija je puna toga. Objasnit cu van princip rada da bi svatili kasnije dimenzioniranje samog strujnog kruga, hladjenja i inih stvari.

A. PRINCIP RADA
LED zamislite ko ulazna vrata od stana. Radni napon (voltage) je portir koji otvara vrata, a struja(current) je kolicina ljudi koja prolaze kroz ta vrata.

Analogno tome; o naponu ovisi KAKO će vrata(gate) bit otvorena, a o struji KOLIKO ljudi(elektrona) ce prolaziti kroz vrata. Sta vise ljudi prolazi LED jace svitli, neovisno kako portir drži vrata bitno je da su otvorena.

Zahvaljujuci ovome gori lako možemo zaključiti kako postoje dvi vrste potrošnje energije(dvi vrste zagrijavanja) kod LED-a:
1. je portir koji samo otvori vrata i lagano ih pridrzava (donja granica radnog napona LED-ice) ali isto tako moze (ako je budala) kad otvori vrata bespotrebno stiskat šakom kvaku, time troseci visak energije na stiskanje kvake (gornja granica radnog napona), a ako primjerice dajemo veći napon od dozvoljenog onda naš portir (sad je već ekstra budala) lupa vratima od zid dok jednostavno ne slomije em vrata em vlastitu šaku i LED se sprži (al naponski)

I ovo je takozvano minimalno i maksimalno "open gate" zagrijavanje LED-a

2. Svaka vrata imaju donji štok iliti prag/nogostup, šta više ljudi gazi na taj prag on se više zagrijava i haba (samin time se oštečuje) te na kraju ako više ljudi od dozovoljenog istovremeno gazi po njemu on na kraju i pukne, naš LED se sprži (ali strujno)

I ovo je takozvano zagrijavanje LED-a prijenosom elektrona kroz "open gate"

Sa svim ovim gore zapamtite da temperatura zagrijavanja LED-a i njen vijek trajanja ne ovisi samo o struji(kako većina smatra) već ovisi i o radnom naponu vrata samog LED-a (ili koliko nam je glup portir)

B. VRSTE LED-a:
1W LED:
U 2016. je uzaludno raditi sa 1W ledicama

3W LED:
Firme koje se općenito bave LED rasvjetom (pa i filmskom rasvjetom) koriste 3W LED-ice zbog boljeg omjera pasivnog hlađenja i dobivenog svijetla, a ne zbog njihove kvalitete naspram jačih verzija LED-a. U trenutku kada stavljate aktivni hladnjak u vaš DIY panel, 3W LED u pravilu gubi svoj osnovni smisao.

10W LED:
Realno i trenutno u 2016. "Majka" svakog DIY GROW PANELA.
Danas 10W LED-ice koriste dobre čipove, napon im je u standardu(JUSU) ali postoje i 2 vrste 10W LED-ica; 30mil i 45mil.

1. 10W - 30mil: je "standardna" 10W LED-ica (jeftina do bola) koja ne zahtjeva aktivno hlađenje pri prolasku 50% STRUJE od nominalne radne STRUJE ~ 580 mA

2. 10W - 45mil: je napravljen kao nadomjestak za 3W LED, jer zbog povećanja jezgre sa 30 na 45 ima bolji omjer pasivnog hlađenja i dobivenog svjetla - u pravilu se koristi kod rasvjete za brodove čija upotreba traži da kućište oko LED-a bude izliveno u jednom komadu gume, te ih možemo naći kod novije filmske rasvjete umisto 3W LED-a jer ventilatori nisu potrebni te samim tim ne smetaju za snimanje zvuka, one ne zahtjevaju aktivno hlađenje pri prolasku 70%(sedamdeset posto) STRUJE od nominalne STRUJE ~ 750mA

Iskoristivost u omjeru vijeka trajanja svakog LED-a i svjetla kojeg daje je 75%(sedamdeset pet posto) od nominalne STRUJE, da dobro ste pročitali ne njene SNAGE već STRUJE, snaga kod LEDA nema isti smisao kao kod drugih strujnih potrošača, u pravilu nema nikakav smisao kao ni 100hertzna televizija koja pusta 50Hertzni signal. :)

C. POTROŠNJA I SNAGA LED-a
10W LED koji možete kupit na ebayu radi sa naponom 9Vmin - 12Vmax te nominalnom strujom 1040mA
Sa prethodnim znanjem o portiru i ljudima lako odredimo iskoristivost LED-a do propisnog zagrijavanja:
1. otvorimo vrata na 9V tek toliko da elektroni mogu prolazit
2. pustimo 780mA(75% od nominalne struje) elektrona da trče kroz vrata.

Morate znat da je intenzitet(u struci se kaze da je svjetlo masno) svjetla jednak pri naponu od 9V i 12V ako je struja ista cijelo vrijeme(780mA), jedino sto dobijamo kod napona od 12V jeste budalu od portira i 2.4Watta(snage) koja se troše na zagrijavanje prostora.

Idealni (teoretski) radni napon i struja kod 10W LED-a bi trebala biti 9V - 780mA

D. TESTIRANJE 10W LED-a

Za testiranje 10W LED-ice san koristio trivijalni LM317, koji virujte mi nevalja za nista osim za testiranja, njegova mana je da troši (stvara pad napona) 2.85V što je (u ovom slučaju) bilo idealno za brinski napravit pad napona sa 12V na 9.15V bez da koristim 7809IC.

Zbog primitivne sheme lako san minja kolicinu struje koju ću davat LED-ici, al realno za pravilnu izgradnju LED panela to je katastrofa, jer ta 2.85V odlaze u toplinu.

Shema i kalkulator za konstantnu struju kroz LM317:
LM317T-shema.jpg

http://www.reuk.co.uk/LM317-Current-Calculator.htm
Na povise navedenome linku vidite da jednostavnom promjenom otpornika minjate kliko će struje LM317 pustit prema LED-ici, te morate znat da ne postoje bas svi otpornici ovoga svita, te san se moram držat nekih standardnih vrijednosti, al srićon uvik moze koji otpornik u paralelu...

Počeo san sa 2.2Ohm otpornikom, te svakim idućin otpornikom od 10Ohm u paraleli pušta veću količinu struje prema LED-u
Evo i kalkulator paralelnih otpora ako nekog zanima:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-paralresist.htm

: TEST :

2.2Ohm -> 570mA - RADI BEZ IKAKVOG HLADNJAKA (visi na kabelu i sritna je)

+ 10 Ohm -> 1,9 Ohm -> 650mA - ALU PLOCA - TEMP=+5
- radijus topline oko LED-ice na ALU ploči 20mm

+ 10 Ohm -> 1,7 Ohm -> 750mA - ALU PLOCA - TEMP+12
- radijus topline oko LED-ice na ALU ploči 50mm

+ 10 Ohm -> 1,6 Ohm -> 800mA - ALU PLOČA, VENTILATOR - TEMP+15
- radijus topline oko LED-ice na ALU ploči 30mm

Slika nadostukavanja otpornika u paralelu na LM317 prilikom testiranja:
LM317-paralelni otpori.JPG

Svi ovi testovi su radjeni na 10W 30mil LED-ici koja je ostajala upaljena po 3 dana, svaki dan sam 3 puta provjerava temperaturu. Korištena je ALU ploča 3mm debljine, ventilator sa najjeftinijim hladnjakom 60mmx60mm, te silikonska termalna pasta, to vam je kao i kompjuterska termalna pasta osim sto je jeftinija i koristi se kod tranzistora i tiristora u pojacalima i trafoima.

Najveća baza je kad se LM317 više grije od LED-a pri 570mA hahahhah.

:TABLICA DOBIVENIH VRIJEDNOSTI:
9,15V x 0,57A = 5,20 W -> 5,13W i 0,07W
9,15V x 0,65A = 5,95 W -> 5,85W i 0,10W
9,15V x 0,75A = 6,86 W -> 6,75W i 0,11W
9,15V x 0,80A = 7,32 W -> 7,20W i 0,1W

Zakljucak:
10W LED-ica pri naponu od 9,15V i strujom od 800mA:
Ukupno troši 7,3Watta od kojih 0,1Watt odlazi na dodatno zagrijavanje, dok je iskoristiva realna snaga LED-ice 7,2Watta

Da smo koristili napon od 12V pri stalnoj struji od 800mA tada bi ukupna potrošnja iznosila 9,6Watti snage, al bi i dalje iskoristiva snaga za proizvodnju svijetla bila 7,2Watta, a ostatak od 2.4Watta bi iša na nepotrebno zagrijavanje prostora.

D. NAPAJANJE LED-a
Tu u pravilu ljudi najviše griješe, od sve 4 metode koje sam tu, a i na stranim forumima vidio u pravilu ni jedna nije dobra iliti idealna, pa će mo sad brzo proc kroz svaku a i navest 5. metodu:

1. METODA : Driver i LED u paraleli:
prednost:
- moguće spuštanje napona na željenih 9V od strane Drivera
mana:
- DRIVER pod stalnim konstantnim opterecenjem te ako jedna LED-ica izgori struja sa te LED-ice prilazi na ostale i time podiže struju koja prolazi kroz ostale te može doći do lančanog strujnog prženja LED-ica

2. METODA : Driver i LED u seriji:
prednost:
- jeftino
mana:
- u trenutku kvara jedne LED-ice ostale prestaju sa radom
- toliko mana da mi se neda ni pisat!

3. METODA : Svaki Driver za svaki LED
predost:
- modularnost
- moguće spuštanje napona na željenih 9V od strane Drivera
mane:
- skupoća izvedbe
- nepotrebno povećanje dimenzija sa silnim driverima
- podizanje temperature koju proizvode driveri
- loša iskoristivost trajanja LED-ice zbog nekontrolirane struje

4. METODA : Svaki Driver za svaki LED + LM317:
prednost:
- modularnost
- moguće spuštanje napona na željenih 9V od strane Drivera
- kontrolirana i konstantna struja preko LM317
- maksimalna iskoristivost vijeka LED-ice
mane:
- skupoća izvedbe
- nepotrebno povećavanje dimenzija sa silnim driverima
- podizanje temperature koju proizvode driveri
- toplinski gubici na LM317
- naponski gubici na LM317

5. METODA : Jedan Driver + PT4115 IC po LED-ici
Po mom misljenju jedina propisna metoda spajanja LED-a
prednosti:
- modularnost
- jeftinija izvedba od 3. i 4. METODE, a zadržava sve njihove karakteristike
- moguće spuštanje napona na željenih 9V od strane Drivera
- potreban isključivo jedan Driver
- kontrolirana i konstantna struja preko PT4115 integralnog kola sa minimalnim padom napona.
- minimalni termalni gubici
- jeftinija izrada hlađenja
mane:
- kompliciranost PT4115 IC-a, doduše ni to nije mana jer se jako jeftino mogu kupit na ebay-u gotove komponente

U sljedećem postu ću se iskljucivo baviti 5. METODOM i Termalnim dimenzijama ALU ploce.

Cak sam i napravio mali GROW box 40x50x80cm da bi testirao LED-ice.
MiniTestBoxZaLED.JPG

Hvala Vam svima od srca.

5. METODA:
"Jedan Driver da bi vladao svima i Driverova družina PT4115" :)

3 su neke osnovne komponente svakog panela
1. Količina 10W LED-ice
2. napajanje za iste
3. hladjenje za iste

1. Primjer za 8 x 10W LED PANEL

2. NAPAJANJE

2.1. DRIVER:
Uvik je dobro da koristimo Driver koji pruža minimalno 30% veću struju od one koju zelimo iskoristit.
Jednostavnosti radi pomnozimo broj LED-ica sa 1,1 :
8 x 1,1 = 8,8A

Tih 8,8A je minimum potrebne struje koju Driver mora podrzavat da bi imali neki optimum, moj savjet je da uzmete sljedeći veći po amperazi.

Napomena:
Kada kupujete pazite kliko struje Driver može davat pri naponu od 12V.
Te dali ima promjenjiv (reguliran) napon na izlazu, jer mi gadjamo ~ 10V
Driver ce iz zida(uticnice) vuć struje kliko PANEL bude tražio, a ne klika je njegova nazivna snaga.

Driveri koji su pogodni za ovu vrstu konstrukcije (naravno mozete koristit i drugaciji dizajn):
Driver_1.jpg
rupičasto kućište daje bolju mogućnost pasivnog hladjenja

2.2 REGULATOR STRUJE - PT4115 IC:
PT4115 integralni sklop se dugi niz godina koristi za reguliranje jakosti struje kod lasera,gdje je stabilnost u radu i amperaza koju dajemo LED-ici od iznimne vaznosti.

Primjer sheme:
PT4115_Shema_1.JPG

Prednosti:
- Zanemariv pad napona
- Nema naponskih gubitaka na otpornicima(kao kod LM317) jer služe za regulaciju PT4115. (otpornici reguliraju PT4115 a ne strujni krug kao kod LM317)
- Nema velikih naponskih gubitka na PT4115 i zavojnici. (PT4115 radi u tandemu sa zavojnicom)
- Za razliku od ostalih sklopova moze se spojit na bilo koji izvor struje neovisno o tome dal izvor ima reguliranu konstantnu struju ili ne(doslovno radi i na izmjenicnim naponima zbog grec spoja i kondenzatora za peglanje)

Mane:
radni napon : 6V - 30V (za LED manje/veće voltaze nema smisla)
max struje : 1.2A - za LED preko 900mA u pitanje dolazi sigurnost sklopa

PT4115_Shema_2.jpg
A za izracun struje koristimo formulu:

Rs=0,1/0.XA=0.Y Ohm-a

Primjeri:
R = 0.1 / 0.75A = 0.133Ω (133mOhm)
R = 0.1 / 0.80A = 0.125Ω (125mOhm)
R = 0.1 / 0.90A = 0.111Ω (111mOhm)

Krenio sam ja to lemit, al shvatio da sigurno postoji gotovi sklop.
I (nama zanimljivo) naišao na ovo:
PT4115_PCB_1.jpg

Sklop se može nać na ebayu za 1$ po komadu i doslovno je kopija tipicne sheme koju je sam proizvodjac PT4115 stavio u svoj pdf kao primjer.

To kinezi na ebay-u zovu "LED Constant Current Driver Power 900mA"
Iako je to u pravilu "PT4115 Buck Current Regulator"

Al i tu pocinje kaos...
- Kinezi jednostavno vole lagat ili nemaju pojma, nama je bitno da izgleda kao na slici gore i sadrzi PT4115, a ono na sto obracamo paznju su vrijednosti na otpornicima:
Njima je sve to 10W 900mA ili sta god, al kad malo bolje uđemo u matematiku shvatimo da bi lako mogli spržit ili nedovoljno gonit nase LEDice
Neke od vrijednosti na koje sam naisao:

200 / 250 (iako je 250 nestandardni pa me cudi, al gle kinez...)
200 / 300
300 / 300

I ovaj sklop(kao i LM317) koristi otpornike u paralelnom spoju jer gađamo ne standardne vrijednosti otpora.
PT4115_PCB_2.jpg

pa sa ovim gore pronadjenim otporima na raznim ebay ponudama i linkom (od prije) za izracun paralelnog spoja lako dodjete do rezultata:
200 / 250 = 111mOhma -> 0,1/0,111 = 900mA
200 / 300 = 120mOhma -> 0,1/0,12 = 833mA
300 / 300 = 150mOhma -> 0,1/0,15 = 666mA

Ovo su gore idealne brojke,te su otpornici uvijek sa 5% gubitaka.
Primjer: 2 otpornika u paraleli + 5% gubitaka
210mOhm / 315mOhma = 126mOhma ~ 794mA i ovo je realna količina struje koju će vaša LED-ica primit kroz PT4115.

Za mene bi idealno bilo kad bi kinezi napravili gotov sklop sa otporima 250 / 300 -> 136mOhma + 5% > 142mOhma -> 704mA (što je na donjoj granici pasivnog hlađenja 45mil 10W LED-a) al kako mi se cini opet ce radit lemilica sljedecih tjedana...

Napajanje za naš panel se na kraju sastoji od
Jedog LED Driver 10A 220 AC DC, ebay primjer: 301685560616
Osam PT4115 Current regulatora, ebay primjer: 221225242717

sto ispada primjerice za nas 8 x 10WLED PANEL nekih 25$ za cilo napajanje.

Na kineeskoj doslovnoj kopiji sheme mozete primjetit gretz spoj na ulazu(4 diode), nama osobno to ne smeta neovisno sto pustamo istosmjernu struju, dapace diode na ulazu ce mo koristit kao predzastitu za Driver od eventualnog kratkog spoja ako dodje do przenja LED-a. Ove SMD diode (u gretzu) imaju 50V povratni napon, tako da smo poprilicno sigurni sa nasim 10V PANELOM

Jedina "mana" tih dioda je pad napona od 0,6V, pa možemo reć da bacamo 0,6V na zaštitu, al s obzirom da imamo jedan Driver za sve, zastita je vise nego bitna, te ovim pristupom napajanja em smanjivamo troskove em se osiguravamo na obe strane, doduse malo treba lemit, al panel ce bit optimalan.

NAPOMENA:
Najbitnije ne pobrkat +/- prilikom lemljenja(ako nemate unimer) jer ce te mislit da vam nesto ne radi al u biti dioda vas je spasila da se nesprzi kako Driver tako i PT4115.

Sljedece cu se bavit hladjenjem samo da se vratim sa terena i onda je cili teoretski dio DIY-a gotov.

A narednih dana(tjedana?) kad stignem idem malo testirat ove kineske PT4115, radio sam i neke spektralne testove ovih jeftinih 30mil GROW LEDica sa ebay-a, cak se iznenadio... narucio sam i 45mill da vidim kako se realno griju.

U konacnici cu napravit optimalni panel za box, a onda vi stupate na red sa svojim znanjem, a ja iz zadnje klupe slusam i zapisujem!

A za hladjenje procitaj post #69!
 
Poslednja izmena od urednika:

adri

Di je modro i zeleno
01.03.2016
316
646
93
Di je modro i zeleno
Realno gledajući 10W ledica je serijsko/paralelni spoj na stampanoj ploci koji na sebi sadrzi 9 LEDICA od 1W

Serijski spoj je po meni nužno zlo za LED-ice u ne standardnim naponima, al realno najgori način spajanja za bilo koju vrstu LED-a iz jednostavnog razloga sta riskiraš da ti cili serijski niz u jednom trenutku neće radit zbog jedne LED-ice, (a primjerice tebe nema kraj biljki 2 dana)

Naravno nakon sta otplaces(bar bi ja plaka) za sjebanim rezimom svitla i kvarom, ponadat ces se da će ta LED-ica fizicki prominit izgled pa ces je lako nac u moru ostalih.

Drugi problem je početno naponsko opterecenje prilikom paljenja dok se strujni krug zatvori ili primjerice ako hoćeš dimmat serijski vezane ledice koje nemaju identican napon otvora. - brate samo kaos

Ili najcesce: LED-ice sa vrimenom od silnog paljenja gasenja ili promjena temperature u radu, jednostavno promine svojstva i onda dobivas efekt da ih pola radi slabije(jer im je narasta otpor) pa u pravilu vrata nisu dobro otvorena, a ti struju i dalje drukas ili jedna u nizu jednostavno poludi i onda sljedecoj do sebe pusta extra napon na vratima i nakon nekog vrimena ledica do nase lude ledice se sprzi, ti zaminis sprzenu, al se ona jadna opet sprzi, a u biti je kvar u ledici prije te.

Al problem u ovom gori, sta nije pravilo da ce luda ledica sprzit prvu do sebe, vec ce sprzit mozda i najslabiju kariku u lancu, pa ti sad nadji koja je to.

Takve strip serijske trake imas po kafanama, pa kad se zagledas nije ti jasno jel sporak pod ili si pijan ili ledice jadne od dima i vrućine vise ne rade dobro.

serijski je nekad nezaobilazan, al ako sam radis svoje svitlo moras bit svjestan njegovih mana i imat volje se nosit sa tin i ocekivat probleme.
 
08.07.2015
492
203
43
10W ledica je serijsko/paralelni spoj
Kao sto rece 1W je besmisleno,ja koristim 3w,a te 10w nevolim bas zbog toga.Prvi led panel je bio serijsko/paralelni spoj,i tek posle sam shvatio da ako jedna grana ne radi sta se desi sa ostalim,kao ove
38.jpg

cili serijski niz u jednom trenutku neće radit zbog jedne LED-ice
Tako je ali manja steta nego da se desi ono gore,zato sam imao fluo cevi .
Vise vremena cekam da se ugreje lemilica nego da nadjem i zmenim led.Led u trakama necu razmatrat jer nema snagu.
U mom slucaju zamenio sam 4 leda u serijsko/paralelni spoju,al od kad sam napravio jedan od 90 kom crvenih,seriski, bez problema.
Poznanik sam dao 2 panela od 72 kom 3w led grow-serija,2.5 meseca isto bez problema,bar za sada.
Ja nemam tvoje znanje/iskustvo al u mom slucaju seriska veza je majka,cekam semicu i objasnjenje o Driver + PT4115,jer znam da neznam:)
 

adri

Di je modro i zeleno
01.03.2016
316
646
93
Di je modro i zeleno
Al 10W LED je propisno dimenzioniran sa tim 1W LED-icama, zato dobro i radi, manje se grije i pogodjen je naponski i strujni standard, al izbor izmedju 3W i 10W je po mom misljenju stvar ukusa. 3W i dalje je najbolja po pitanju omjera grijanja i svitla. Kako san i napisa, svako kvalitetnije svitlo iz neke firme nema aktivni hladnjak al koristi 3W LED.

Ne kazem ja da serijski nece radit, ali u startu za mene ima previse mana i ja ako je moguce ga izbjegavam, sa 3W led serijski spoj je nuzan jer moras pogodit napon,

Led strip je izraz za LED u seriji, skuza ako si me krvo svatio oko toga, tvojih 90 ledica je led strip. to san samo naveo kao primjer je ga mozes vidit oko sebe po kafanama, nebitno o kojoj je snazi ric.
 
17.09.2015
44
18
8
62
Pozdrav za novog kolegu i cestitke za temu. Ovo sto si napisao bice u narednom periodu esencija sto se osvjetljenja tice.
Drugar, evo pridruzujem se tehnickoj podrsci jer se elektronikom bavim vec 30+ godina.
Odlicno si objasnio LED. Jos bih samo predlozio ekipi koja prati temu da sada malo poblize obratimo paznju na boju (temperaturu K) svjetla, spektar zracenja, lumene pa da sto prije krenemo sa upotrebom LED rasvjete te cemo tim prije imati rezultate za uporediti.
Jos jednom srdacan pozdrav !
 
  • Sviđa mi se
Reactions: 1310 and reaktor

adri

Di je modro i zeleno
01.03.2016
316
646
93
Di je modro i zeleno
@3131011
Druze to te ja pitan! Ima jos ludjaka! Hihihih

Spektometar sam napravio, cak i fotka sve jer san ima ideju da ce mozda jos netko zagrist za Kelvinazu i nm pa da postam neka upustva narednih tjedana.

Ja vec neko vrime testiram LED sa tim spektometrom, malo san i natuknio u zadnjem postu o tome. Al zato tribaju bar tri covika paralelno radit da bi se smanjio stupanj pogreske. Al otom potom... Amo zavrsit osnove dimenzioniranja panela. Da nam ekipa ima sacin pocet, a tebi se zahvaljujem na podrsci i ako imas bilo koju ideju, druze samo pisi!
 
  • Sviđa mi se
Reactions: Grona and reaktor
17.09.2015
44
18
8
62
Da se razumijemo odmah na pocetku; veliki sam pobornik novih tehnologija a narocito u oblasti gajenja vutre. Ja i ti cemo se veoma dobro razumjeti jer su elektronicari po vokaciji racionalni likovi, po prirodi skeptici i priklonjeni nauci i tehnologiji. Naime, predlazem za pocetak da se drzimo LUX-a, LUMEN-a i KELVINA i mislim da necemo zavrsiti u slijepoj ulici.
Uzimam za ispravnu informaciju koju je kolega STONER naveo na pocetku jedne teme da je za gajenu biljku potrebno 25.ooo-50.000 lumena tj. 25.000-50.000 LUX/m2. Uzecemo da je to interval vrijednosti koji je dovoljan i za vetetatuvnu i generativnu fazu uz promjenu temperature svetla (K). Sa onim 10W/900LUMEN LEDarama (uz navedenih 8 komada) gore navedeni svetlosni rezim necemo uspjeti ispuniti. Ne kazem da ce se biljoze osusiti ali rezultat u odnosu na trud i rizik ce biti zanemariv.
Zato predlazem sledece:
-LED panel sastaviti od 8 komada LEDara 50W/4000LUMEN uz napajanje od 32V/1.5A
Za napajanje ce nam trebati izvor konstantne struje (posto smo vec rezimirali da su LEDare strujni potrosaci a ne naponski) i u tom slucaju bi trebalo naci jaci IC za DIMovanje od onog 4115. Mislim da ovo sto sam naveo ne poskupljuje mnogo izvedbu (ali je takodje nemoguce ostvariti zadovoljavajuci svjetlosni rezim pomocu LED rasvjete u troskovnom rangu ispod min.60$/panel).
Mislim da se bez obzira na sve umnogome isplati (i cjenovno i komodacijski) uloziti novac u LED rasvjetu.
Odlicno je sto si nabavio spektrometar, to ce nam ubrzati eksperimentalnu fazu. Ove LEDare sto sam naveo sam nasao na BangGood sajtu i cini mi se da su najpovoljniji i imaju takodje deklarisanu temperaturu svjetla (2500-6500K) a takodje imaju free shiping. Ako nisi bio u posjeti ovom sajtu, otidji pa mi napisi kako ti se cini.
Ako se slozimo o uslovima svjetla, mozemo polako preci na elektronicarski dio (da vidimo kako najbezbolnije dimovati ledare).
Pozdrav 3131011
 
  • Sviđa mi se
Reactions: 1310 and reaktor

adri

Di je modro i zeleno
01.03.2016
316
646
93
Di je modro i zeleno
heheh, racionalni skepticizam gura tehnologiju naprid....

A sad da ti pokusam objasnit problem LUX/LUMEN

LUX/LUMEN:
Ako idemo sa LED onda ovo pada u vodu, nema smisla jer LUX kao mjerna jedinica je osmisljen da bi ocitava ono sto mi vidimo a ne biljka, takozvani "srednji dio svjetlosnog spektra" i trenutno ne postoji ni jedan LUX metar koji mjeri vridnost izvan tog srednjeg dijela spektra, jedino cime mozemo mjeriti nama bitne vridnosti je svjetlosni spektometar(zato sam ga prvenstveno i napravio)
Te san se uvjerio u ovu gore cinjenicu radeci testove izmedju zarulja punog spektra i zarulja odvojenog spektra.

Evo brzi primjer bez puno filozofiranja;
Fotka sa mobilnog spektometra(napravio sam i stolni za detaljniju analizu nadolazecih LED-ica)
Ovo je spektralna slika 25W CFL zarulje koju san kupio u ducanu oznake 2700K
CFL_Kalibracija.jpg

Ova slika nam govori da 60% energije koju proizvodi 25W CFL zarulja otpada na spektar koji nasa biljka ne koristi i mi realno iskoristavamo ~10W snage iz ove 25W CFL zarulje.

Ono sto mi trebamo je intenzitet svijetla u spektrima koje nasa biljka koristi, a ne intenzitet kojeg koristi covjek (LUX).

Jedino kako bi mi mogli iskoristit info od 25.000 LUXA po biljci je;
- Kada bi imali HID zarulju koja proizvodi 25.000Luxa
- Onda napravimo spektralnu analizu te zarulje.
- Iz te analize oduzimamo srednji spektar i (eventualno) dobijamo vrijednosti intenziteta za nama bitne dijelove svjetlosnog spektra kojeg ta HID zarulja proizvodi
- Onda taj matematicki dobiveni intenzitet repliciramo LEDicama.

AKO samo repliciramo kolicinu LUXA nitko nam ne moze garantirati da u spektrima koji su nama bitni LED daje isti intenzitet kao sto je daje i HID zarulja, sto naravno i ne daje, jer ti je prvi dokaz CFL zarulja koja nema isti intenzitet kao i HID, nevisno dal nam te dvije zarulje daju istu kolicinu LUXA.

KELVIN:
Su nastali iskljucivo da bi razdvojili "dojam" svjetla naspram ljudskog oka(i filmske trake, danas CMOS chipa), mi kod zarulje koja ima 2700, 3200 ili 5600, 6400 KELVINA samo vise ili manje potenciramo određeni spektar, al opet imamo iste gubitke koje sam ti objasnio u dijelu sa LUXIMA.
LED zamisli kao digitalno svitlo 0 i 1 binarni kod, a sva ostala smatraj analognima, u trenutku kada tako postavis stvari, sve ce ti biti jasnije.

Primjerice tek kada bi spektometrom analizira 50W 6400 LED svatio bi da sigurno 60/70% te LEDICE ide na neupotrebljiv spektar, te da istu stvar vjerovatno možeš napravit sa 15W GROW LEDom.

Po meni prvo treba analizirati intenzitete nama bitnih spektara, te nekako napraviti korelaciju izmedju intenziteta GORW LED-a i potrebne snage koju u svitlu proizvodimo, te dobiti okviran broj(primjerice 35W GROW LED proizvedenog svitla po biljci)

Dimenzioniranje 10W/30W/50W GROW PANELA je sablonska stvar ako se drzimo prva dva posta koja san postavio, a to ti je:
- 1 DRIVER + 30% koristene amperaze
- Broj regulatora struje s obzirom na broj LEDica (u rangu 75% struje po LED)
- Dobro Hladjenje.

Na nama je prvo da analiziramo sto je moguce vise vrsta dostupnog LED-a, a tek onda paralelno radimo panele.

Drugarski pozdrav, 73
 

adri

Di je modro i zeleno
01.03.2016
316
646
93
Di je modro i zeleno
Tako je Stipe, ovo gore san napisa (oprostite sta je dugo) samo da kolega i svi zainteresirani svate zasto u startu lupamo od zid ako idemo sa standardnim pristupom.
 
17.09.2015
44
18
8
62
OK, nadam se da polemika nece biti shvacena kao prepirka.
Ja predlazem sledece (ako se slozimo):

1. Nasa biljcica vrsi intenzivnu fotosintezu pri spektru svjetlosti u podrucju ljubicasto-plave i crvene. To cemo nazvati KVALITETOM svjetlosti i bitno je da ga ne mijesamo sa KVANTITETOM (kolicinom) svjetlosti. Postoje i biljke koje fotosintezu obavljaju u drugim spektralnim podrucjima ali o njima necemo ovj put.

2. Ukoliko izvrsimo slekciju svjetlosnog izvora bas onakvog kakav nam treba za biljku (uzecemo na primjer da smo pronasli LED koji emituje strogo u ljubicasto-plavom i crvenom dijelu spektra) postavlja se sledeci zadatak: KOLIKO (koju kolicinu) svjetla treba da obezbijedimo za uzgoj. Taj podatak se izrazava u jacini svjetlosne energije koja se rasprostire po jedinici povrsine i ona je izrazena u LUMENIMA (LUX/m2). Ovo vazi za SVE vrste svetlosnih izvora bez obzira na porijeklo svjetlosti (svijeca, zarna nit, fluo.........).

3. Nasa biljka je evolutivno (kao i sve ostale biljke) prilagodjena da vrsi fotosintezu pri spektralnom sastavu koji mi nazivamo DNEVNO SVJETLO (u praksi se koristi termin SUNCANI LJETNI DAN OKO PODNE) te stoga treba da u vjestackim uslovima tezimo ljubicasto-plavom i crvenom spektru a izbjegavamo UV i IR spektar te na taj nacin mozemo stedjeti INPUT energiju.

4. Posto vec imas spektrometar, predlazem da izvrsis analizu raznih tipova LE dioda pa da se skoncentrisemo na one sa najpovoljnijim (za nas) spektrom. Jacinu cemo lako nastimati.

73 from ex YU4FDE
 
  • Sviđa mi se
Reactions: mr.dr.Smok

adri

Di je modro i zeleno
01.03.2016
316
646
93
Di je modro i zeleno
@mtran
Zato san se i napalio na te 45mil 10W jer su vec ove 30mil dobro dimenzionirane po pitanju topline, a to je uz reguliranu struju najbitnija stvar kod LED-a, pa nemoramo tliko pazit da radimo sa 70% rezerve kao kod 1W ili 50% kao kod 3W LED.
Znas kad ono napišu da 54W GROW LAMPA a ona daje 18W i napravljena od 1W LEDica

Al ti mtrane imas "real life" test iz prve ruke, ako nije problem da nam nabacis neke vridnosti sa tvojim panelima koje si radio u seriji, kliko si ih nastima da trose struje, kliko komada 3W leda koristis, klika je povrsina panela, te broj biljaka na tu površinu panela, udaljenost LED-a od gornjeg ruba pitara(saksije/lonca) jel lupas sa njima vege i cvitanje ili samo jedno?


@3131011
Ma brate 88... ima san filing da si radio DX ili CB :)

1. Ako se jos netko zeli ukljucit koju ce mo terminologiju postavit meni je svejedno, bitno da se usuglasimo.

2. Sve si to dobro reka, samo ti kazem da ja nisan naisa u svom poslu na ijedan LUX metar koji se bavi nama bitnim spektrom, vec iskljucivo ljudskom oku bitnom spektru. A filmski filteri za promjenu kelvinaze koji se koriste kod rasvjete, nazalost nisu sposobni prominit valnu duljinu spektra koji prolazi kroz njih, vec samo blokirat odredjene valne duljine iz njega, pa ni taj test nije dobro prosa da bi dosao do nekih nama krucijalnih LUX vrijednosti.

3. Kako si napisa nama triba dobar ljubicasto-plavi i narancasto-crveni spektar i onda smo kraljevi :)

4. Iznenadila me GROW ledica: otkrio sam da pokriva cili narancasto-crveni, al je losa kod ljubicasto-plavog pa sam se zato bacio u potragu dobokih plavih i narucio neke za test priko ebay-a. posebno bi trebalo napravit cili test na ovom stolnom di je bolja kvaliteta spektometra, da u startu imamo manje gubitaka, a to mogu tek kroz koji dan zbog terenskog posla.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: mr.dr.Smok and 1310
17.09.2015
44
18
8
62
Predlazem da u drugi plan stavimo W a da se fokusiramo na LUMENE. Imam nekakav LUX metar ali nemam sondu za njega.
 

Prilozi

  • CAM00914.jpg
    CAM00914.jpg
    200,3 KB · Pregleda: 69
17.09.2015
44
18
8
62
Sto se tice CQ DX bio sam aktivan na KT (3.5; 7; 14 i 21 MHz).
Sve nesto kontam kako da dodjemo do ljubicasto-plavog spektra pomocu LEDara.
Jesi li gledao napajanja, LEDare i dimere na Bang good sajtu ? Cijene su im daleko najprihvatljivije.
 

adri

Di je modro i zeleno
01.03.2016
316
646
93
Di je modro i zeleno
druze baci oko na duboke plave, struka ih pozna ko 16000K ilitiga 20000K-25000K LEDare u kineza, te me cekaju za testiranje, koriste se za akvaristiku pogadjaju spektar po sredini savrseno - al i to triba bacit na spektometar....

Iskreno ja narucin vecinu sa ebay, jer san tako navika, a gleda san bang sajt i istina nize su cijene, bar kod napajanja, al neka osnova mi je vec narucena sa ebay, pa sad cekam da mi to prvo dodje, pa mi muka gledat da ima jeftinije.

Stari/Mater/Sestra/Ja - svi prosli kratki val :), Mater po oblacima tukla QSL karte ko na traku, a svi i CB ka je tribalo za planinare. 11m je bila na svakom kampiranju. jao koji zivot