Dobar Vam dan,
inače ne bi startao novu temu na forumu da ista može stati u "DIY propisno", al tamo se bavimo nekim drugim temama.
Kako me prijatelj zavlači i čekam ga već 9 mjeseci, odlučio sam ovo objaviti, mada bi rezultati sa Boška dali jednu notu znanstvenijeg pristupa spektralnim analizama, vrijeme me jede.
U razmišljanju kako da maksimalno iskoristimo "mane" LED tehnologije, nastala je ova jedinstvena metoda u konstrukciji (i samom korištenju) LED rasvjete pri uzgoju. Kažu; praksa je ipak praksa. Nadam se da će bar jedan član ove zajednice imati volje i vremena ovo proučiti i postati svoje rezultate.
Ako ne, a dobro... ostat će zapisano za nekog budućeg "geek weed" LED hobistu.
### Definiranje CRI broja ###
Kroz raznu dokumentaciju možete naići na tehničku i filmsku definiciju CRI vrijednosti, obje su točne i obje govore isto, samo drugim rječnikom.
- CRI (tehnička definicija) = postotak točno reproduciranih vrijednosti na spektralnoj skali u nm.
- CRI (filmska definicija) = postotak točnosti reproduciranih boja s obzirom na idealnu spektralnu sliku pri određenoj kelvinaži.
- CRI 70 - kada vidite u datasheet spektralnu sliku vašeg izvora, e taj spektar je točan samo 70 posto.
- CRI 85 - točan 85 posto i tako dalje.
Rješenje gornje nedoumice nam je vidljivo kroz spektralne slike izvora, a i kroz "krutost" fosfora kao medija koji proizvodi fotone. Nama je bitno da sve firme proizvode raspon od 3000K do 4500K na isti način (Osramovi patenti - poglavlje 1), što znači da imamo konstantu koja je bitna.
Kako je Fosforni LED u svojoj jezgri plavi izvor, a sama krutost fosfora opada u kvaliteti ovisno o nižim valnim duljinama spektralne skale, lako dolazimo do zaključka kojeg potvrđuje i praksa (spektrometri - fotometri - kolorimetri - filmski silver):
Reprodukcija boja (kvaliteta) se gubi kod valnih duljina od 380 nm do 495 nm.
Filmskim rječnikom: Dolazi do kurenja (lošije kvalitete reprodukcije) plavog dijela spektra, kaže se "plav ko kinez"*.
### 1. - Tehnička osnova za predstavljenu metodu ###
Moramo razjasniti tehničku pozadinu ideje koja se dala nagovijestiti u prethodnom poglavlju, ako želimo shvatiti zašto je ovo sve moguće i zašto je tako dobro.
## 1.1. - Fosforni LED u rasponu od 3000K do 4500K proizvodi na grafikonu spektometra isto "koljeno" u crvenom spektru.
Zbog toga što dolazi do probijanja u valnim duljinama kod plavo / zelenog dijela spektra, te “plavo-boostane” 4500K LED-ice su u pravilu lošije spektralne slike **.
Ovo znači da LED izvor iste serije i gore navedenih raspona kelvina ima istu količinu "crvenog" i istu snagu u intenzitetu (jako bitno!) tog istog "crvenog" spektra.
## 1.2. - 4500K - CRI 80 ima toliko viska plave da bude u rangu 5500K filmske MH rasvjete - hahahahahah
Ovo je jedan od razloga zašto biljka dobro vegetira pri 4K ili 4.5K, (pogotovo kod CRI 70) jer višak plave(koji probija) naše oko ne vidi (reagira samo na zeleni dio). Al biljka itekako osjeti, LED od 6400K primjerice je u stvarnosti bliži 7500K MH žarulji(!).
## 1.3. - Uvijek ćete u datasheet-u primijetiti kako niže kelvinaže imaju manje lumena u istoj seriji.
Primjerice:
Osram 3000K CRI 85 - 106 lum/w
Osram 4500K CRI 80, 115 lum/w
4500K uvijek ima veći omjer lum/watt od 3000K, isključivo zbog promjene "koljena" na skali od 380 do 495 nm (jer malim dijelom zahvaća zeleni dio pa lumeni "rastu") - nije neobično da automatski više lumena ima lošiji CRI.
### 2. - Alternativa klasičnom pristupu konstrukcije kelvin izvora ###
Znajući sve gore navedeno, te testirajući sve gore navedeno (da bi sebe uvjerio), došao sam do tehnički jako zanimljive i funkcionalne metode konstrukcije rasvjete, bez velikih (5%) gubitaka intenziteta(!) crvenog koljena, a u isto vrijeme podižemo kvalitetu spektralne slike na max (za one koji "pate" da CRI bude 100, hihihi).
Naime 4500K jednostavno prebacimo u sunčevu spektralnu sliku preko filmske želatine, sličan efekt možemo postići s jeftinom emergenci blanket folijom iz planinarskog shopa.
Svi znamo da omjer boja (kelvinaža) u vegetaciji i cvjetanju nije isti.
Zaključak:
Ako već radimo panel koji sadrži LED Kelvin izvore, nema nam smisla kupovati išta drugo osim 4000K ili 4500K, jer se jednostavnim "trikom" izvori prebace u 3000K (čak i 2200K) bez gubitaka intenziteta bitnog za biljku.
Osim što ovo pojednostavljuje konstrukciju samog panela, smanjuje i troškove izrade, doslovno za duplo.
Nigdje na internetu i u meni poznatom svijetu uzgoja, nisam vidio ovaj metod i pristup u dizajnu, pa sam ih nazvao; "Blanket" i "Filter" metoda.
## 2.1 - "Blanket" metoda
Kada odlučite prebaciti biljku na cvjetanje, jednostavno obložite stijenke boxa u ZLATNU stranu emergenci blanketa. Zlatna strana odbije sav crveni spektar i pojede 20-30% plavog, time spuštajući vaš 4500K panel na približno 3200K.
Ova metoda je jeftina, lako se može odmah testirati i daje dobre rezultate, ali ipak ima određenih nedostataka:
- 1. - Sredina panela (sredina boxa ispod panela) može ostati na većoj kelvinaži, transformacija nije 100%, premda radi super.
- 2. - CRI nije 100, jednostavno zlatna strana nema tu mogućnost, ona upija postojeće fotone, ne oblikuje ih.
## 2.2 - "Filter" metoda
100% "full proof" promjena Kelvinaže, CRI 100, sunčev oblik spektralne slike, gubici 5 do 10% ovisno o proizvođaču gela (i dal brišete želatinu ako vam je prljava).
Ispred izvora stavimo CT filter.
1/2 CT Orange - pretvara u 2000K-2500K
1/4 CT Orange - pretvara u 3000K-3500K
1/8 CT Orange - pretvara u 3400K-3900K
Full CT Orange - pretvara u 1800K al vam i pojede 15% intenziteta crvenog - tako da je ne preporučam kakti radi gubitaka.
Osim što vam filter promijeni Kelvine, usput vam i ispravi spektralnu sliku pa možete ponosno reći kako vaš panel ima CRI 100. (kao i filmska rasvjeta)
Filter metoda je kao skuplja, mada su želatine 6 dolara komad, osobno koristim samo profi marke Lee i Rosco, tako da ne mogu govoriti u ime jeftinijih varijanti.
Napomena za filtere:
Iako mi kolege govore da cijena i kvaliteta želatina ne ovise o kvaliteti CT pigmenta, već izdržljivosti želatine na visoke temperature, savjetujem da ne kupujete jeftinije (plastične) verzije.
Ovo zamjenjuje kompletno drugu postavu kelvin izvora i glupo je štediti kada filter dimenzija 50x60cm košta 6 dolara.
### 3. Zaključak ###
Obe metode funkcioniraju na principu propuštanja 495 - 750 nm dijela spektra, al Blanket "ubija" dok Filter "pegla" donji dio, 380 - 495 nm.
Jednostavnim trikom dobivamo svjetlo sličnog intenziteta kao da ste zamijenili izvor u 3000K ili 2200K (iste snage), ovaj metod iskorištava poznatu anomaliju "viška" fotona koji se proizvodi neovisno o kelvinaži, dajući nam mogućnost da imamo jedan izvor za sve.
Kako na ovo gledam kao na revolucionarnu metodu (sa tehničke strane), smatram da je vrijedna diskusije sa kolegama na forumu.
### Metoda u praksi ###
1. 4000K / 4500K već što ste uspjeli napraviti; led žarulje - neonke - pcb - cobovi
2. Uzgoj u vegetaciji pod tim svjetlom.
3. Kada odlučite prebaciti na cvjetanje, ostavite još dva tjedna za vrijeme stretcha 4500 ili koju 4K imate, i kada završi strech, oko šatora stavite zlatnu stranu emergenci blanketa, ili ako imate filmsku želatinu 1/2 ili 1/4 - 1/8 filtera Lee/Rosco itd.
## Napomena za Blanket metodu:
Ja sam naisao na dvije vrste blanketa, bas zlatnu i nako njonjavo zlatnu.
O razlici zlatne ovisi kelvinaža, sa zlatnijom je malo crvenije (vise ko HPS), a ova slabija ispada oko 3300K.
Baš zlatnu sam našao mislim u Iglu ili tako nekom shopu, a ovu lošiju u de-k-atlonu, al postoje dvije vrste pa pripazite.
Vidna razlika kvalitete pigmenta:
Gore lijevo: standardna alu strana, Dolje lijevo: Aptana Blanket - loš skroz, Desno: IgluSport Blanket zlatna ko duša.
E sad ima još netko 4000K ili 4500K panel kojeg koristi i za cvjetanje pa da proba blanket metodu?
### Modeli kvalitetnih filtera ###
Na panelu koji je mix 4500K i mono crvenih LEDica ću koristiti želatine, te slike objaviti u nastavku ove teme.
Primjetio sam da biljka jednostavno bolje i zdravije cvijeta pod spektrom sunca, makar i kelvini bili 3500K(1/8 CTO), mislim da želatina baš lijepo "ispravi" spektralnu sliku i namjesti CRI.
Od svih karafeka i svih raznih oblika Kelvin i Mono/Kelvin panela, odvidavanja, zavidavanja, grow ledica i čega sve ne, paljenja, ovog anoga... Filter metoda je po meni superiorna u svakom pogledu.
Filter možete jako primitivno testirati:
Uvjeren da je ovo budućnost tehničkog dizajna, odjavljujem se uz pakistanca do nekog novog pisanja.
Živi bili pa vidjeli
inače ne bi startao novu temu na forumu da ista može stati u "DIY propisno", al tamo se bavimo nekim drugim temama.
Kako me prijatelj zavlači i čekam ga već 9 mjeseci, odlučio sam ovo objaviti, mada bi rezultati sa Boška dali jednu notu znanstvenijeg pristupa spektralnim analizama, vrijeme me jede.
U razmišljanju kako da maksimalno iskoristimo "mane" LED tehnologije, nastala je ova jedinstvena metoda u konstrukciji (i samom korištenju) LED rasvjete pri uzgoju. Kažu; praksa je ipak praksa. Nadam se da će bar jedan član ove zajednice imati volje i vremena ovo proučiti i postati svoje rezultate.
Ako ne, a dobro... ostat će zapisano za nekog budućeg "geek weed" LED hobistu.
Ovo je nastalo u sklopu jednog većeg rada što sam krenuo pisati na temu LED, al nikako ga objaviti. - možda se i to jednom desi.
### Definiranje CRI broja ###
Kroz raznu dokumentaciju možete naići na tehničku i filmsku definiciju CRI vrijednosti, obje su točne i obje govore isto, samo drugim rječnikom.
- CRI (tehnička definicija) = postotak točno reproduciranih vrijednosti na spektralnoj skali u nm.
- CRI (filmska definicija) = postotak točnosti reproduciranih boja s obzirom na idealnu spektralnu sliku pri određenoj kelvinaži.
** Tehnička definicija je opisom bliža rezultatima spektrometra, a filmska kolorimetru (profi verzija vutrametra).
- CRI 70 - kada vidite u datasheet spektralnu sliku vašeg izvora, e taj spektar je točan samo 70 posto.
- CRI 85 - točan 85 posto i tako dalje.
** Odmah se postavlja pitanje; a kojih 30 ili 15% je lošije/netočno reproducirano?
Rješenje gornje nedoumice nam je vidljivo kroz spektralne slike izvora, a i kroz "krutost" fosfora kao medija koji proizvodi fotone. Nama je bitno da sve firme proizvode raspon od 3000K do 4500K na isti način (Osramovi patenti - poglavlje 1), što znači da imamo konstantu koja je bitna.
Kako je Fosforni LED u svojoj jezgri plavi izvor, a sama krutost fosfora opada u kvaliteti ovisno o nižim valnim duljinama spektralne skale, lako dolazimo do zaključka kojeg potvrđuje i praksa (spektrometri - fotometri - kolorimetri - filmski silver):
Reprodukcija boja (kvaliteta) se gubi kod valnih duljina od 380 nm do 495 nm.
Filmskim rječnikom: Dolazi do kurenja (lošije kvalitete reprodukcije) plavog dijela spektra, kaže se "plav ko kinez"*.
* Azijska koža je specifična (jako malo crvenog pigmenta), te je jedan od razloga zašto je proizvođačima fosfora bitnija kvaliteta koljena u crvenom dijelu spektra.
### 1. - Tehnička osnova za predstavljenu metodu ###
Moramo razjasniti tehničku pozadinu ideje koja se dala nagovijestiti u prethodnom poglavlju, ako želimo shvatiti zašto je ovo sve moguće i zašto je tako dobro.
## 1.1. - Fosforni LED u rasponu od 3000K do 4500K proizvodi na grafikonu spektometra isto "koljeno" u crvenom spektru.
Zbog toga što dolazi do probijanja u valnim duljinama kod plavo / zelenog dijela spektra, te “plavo-boostane” 4500K LED-ice su u pravilu lošije spektralne slike **.
** mada nije pretjerano bitno koji je CRI samog izvora, bitno je da znamo gdje je anomalija.
Ovo znači da LED izvor iste serije i gore navedenih raspona kelvina ima istu količinu "crvenog" i istu snagu u intenzitetu (jako bitno!) tog istog "crvenog" spektra.
## 1.2. - 4500K - CRI 80 ima toliko viska plave da bude u rangu 5500K filmske MH rasvjete - hahahahahah
Ovo je jedan od razloga zašto biljka dobro vegetira pri 4K ili 4.5K, (pogotovo kod CRI 70) jer višak plave(koji probija) naše oko ne vidi (reagira samo na zeleni dio). Al biljka itekako osjeti, LED od 6400K primjerice je u stvarnosti bliži 7500K MH žarulji(!).
## 1.3. - Uvijek ćete u datasheet-u primijetiti kako niže kelvinaže imaju manje lumena u istoj seriji.
Primjerice:
Osram 3000K CRI 85 - 106 lum/w
Osram 4500K CRI 80, 115 lum/w
4500K uvijek ima veći omjer lum/watt od 3000K, isključivo zbog promjene "koljena" na skali od 380 do 495 nm (jer malim dijelom zahvaća zeleni dio pa lumeni "rastu") - nije neobično da automatski više lumena ima lošiji CRI.
### 2. - Alternativa klasičnom pristupu konstrukcije kelvin izvora ###
Znajući sve gore navedeno, te testirajući sve gore navedeno (da bi sebe uvjerio), došao sam do tehnički jako zanimljive i funkcionalne metode konstrukcije rasvjete, bez velikih (5%) gubitaka intenziteta(!) crvenog koljena, a u isto vrijeme podižemo kvalitetu spektralne slike na max (za one koji "pate" da CRI bude 100, hihihi).
Naime 4500K jednostavno prebacimo u sunčevu spektralnu sliku preko filmske želatine, sličan efekt možemo postići s jeftinom emergenci blanket folijom iz planinarskog shopa.
Svi znamo da omjer boja (kelvinaža) u vegetaciji i cvjetanju nije isti.
Što ima i nekog smisla; ljudi vise rade [I](vegetiraju)[/I] pod plavim svijetlom, a volimo se [I](cvjetamo)[/I] pri crvenijoj rasvjeti.
Zaključak:
Ako već radimo panel koji sadrži LED Kelvin izvore, nema nam smisla kupovati išta drugo osim 4000K ili 4500K, jer se jednostavnim "trikom" izvori prebace u 3000K (čak i 2200K) bez gubitaka intenziteta bitnog za biljku.
Osim što ovo pojednostavljuje konstrukciju samog panela, smanjuje i troškove izrade, doslovno za duplo.
Nigdje na internetu i u meni poznatom svijetu uzgoja, nisam vidio ovaj metod i pristup u dizajnu, pa sam ih nazvao; "Blanket" i "Filter" metoda.
## 2.1 - "Blanket" metoda
Kada odlučite prebaciti biljku na cvjetanje, jednostavno obložite stijenke boxa u ZLATNU stranu emergenci blanketa. Zlatna strana odbije sav crveni spektar i pojede 20-30% plavog, time spuštajući vaš 4500K panel na približno 3200K.
Ova metoda je jeftina, lako se može odmah testirati i daje dobre rezultate, ali ipak ima određenih nedostataka:
- 1. - Sredina panela (sredina boxa ispod panela) može ostati na većoj kelvinaži, transformacija nije 100%, premda radi super.
- 2. - CRI nije 100, jednostavno zlatna strana nema tu mogućnost, ona upija postojeće fotone, ne oblikuje ih.
**** Ovu metodu navodim neovisno o nedostacima, jer smatram da je svima dostupna za testiranje i da su rezultati itekako vidljivi.
## 2.2 - "Filter" metoda
100% "full proof" promjena Kelvinaže, CRI 100, sunčev oblik spektralne slike, gubici 5 do 10% ovisno o proizvođaču gela (i dal brišete želatinu ako vam je prljava).
Ispred izvora stavimo CT filter.
1/2 CT Orange - pretvara u 2000K-2500K
1/4 CT Orange - pretvara u 3000K-3500K
1/8 CT Orange - pretvara u 3400K-3900K
Full CT Orange - pretvara u 1800K al vam i pojede 15% intenziteta crvenog - tako da je ne preporučam kakti radi gubitaka.
Osim što vam filter promijeni Kelvine, usput vam i ispravi spektralnu sliku pa možete ponosno reći kako vaš panel ima CRI 100. (kao i filmska rasvjeta)
Filter metoda je kao skuplja, mada su želatine 6 dolara komad, osobno koristim samo profi marke Lee i Rosco, tako da ne mogu govoriti u ime jeftinijih varijanti.
Napomena za filtere:
Iako mi kolege govore da cijena i kvaliteta želatina ne ovise o kvaliteti CT pigmenta, već izdržljivosti želatine na visoke temperature, savjetujem da ne kupujete jeftinije (plastične) verzije.
Ovo zamjenjuje kompletno drugu postavu kelvin izvora i glupo je štediti kada filter dimenzija 50x60cm košta 6 dolara.
### 3. Zaključak ###
Obe metode funkcioniraju na principu propuštanja 495 - 750 nm dijela spektra, al Blanket "ubija" dok Filter "pegla" donji dio, 380 - 495 nm.
Jednostavnim trikom dobivamo svjetlo sličnog intenziteta kao da ste zamijenili izvor u 3000K ili 2200K (iste snage), ovaj metod iskorištava poznatu anomaliju "viška" fotona koji se proizvodi neovisno o kelvinaži, dajući nam mogućnost da imamo jedan izvor za sve.
Kako na ovo gledam kao na revolucionarnu metodu (sa tehničke strane), smatram da je vrijedna diskusije sa kolegama na forumu.
### Metoda u praksi ###
1. 4000K / 4500K već što ste uspjeli napraviti; led žarulje - neonke - pcb - cobovi
2. Uzgoj u vegetaciji pod tim svjetlom.
3. Kada odlučite prebaciti na cvjetanje, ostavite još dva tjedna za vrijeme stretcha 4500 ili koju 4K imate, i kada završi strech, oko šatora stavite zlatnu stranu emergenci blanketa, ili ako imate filmsku želatinu 1/2 ili 1/4 - 1/8 filtera Lee/Rosco itd.
## Napomena za Blanket metodu:
Ja sam naisao na dvije vrste blanketa, bas zlatnu i nako njonjavo zlatnu.
O razlici zlatne ovisi kelvinaža, sa zlatnijom je malo crvenije (vise ko HPS), a ova slabija ispada oko 3300K.
Baš zlatnu sam našao mislim u Iglu ili tako nekom shopu, a ovu lošiju u de-k-atlonu, al postoje dvije vrste pa pripazite.
Vidna razlika kvalitete pigmenta:

Gore lijevo: standardna alu strana, Dolje lijevo: Aptana Blanket - loš skroz, Desno: IgluSport Blanket zlatna ko duša.
E sad ima još netko 4000K ili 4500K panel kojeg koristi i za cvjetanje pa da proba blanket metodu?
### Modeli kvalitetnih filtera ###
Rosco Cinegel RoscoSun 1/2 CTO - 20x24"
Rosco Cinegel RoscoSun 1/4 CTO - 20x24"
Rosco Cinegel RoscoSun 1/8 CTO - 20x24"
Lee gel 1/2 Orange (CTO), 20x24"
Lee gel 1/4 Orange (CTO), 20x24"
Lee gel 1/8 Orange (CTO), 20x24"
Na panelu koji je mix 4500K i mono crvenih LEDica ću koristiti želatine, te slike objaviti u nastavku ove teme.
Primjetio sam da biljka jednostavno bolje i zdravije cvijeta pod spektrom sunca, makar i kelvini bili 3500K(1/8 CTO), mislim da želatina baš lijepo "ispravi" spektralnu sliku i namjesti CRI.
Od svih karafeka i svih raznih oblika Kelvin i Mono/Kelvin panela, odvidavanja, zavidavanja, grow ledica i čega sve ne, paljenja, ovog anoga... Filter metoda je po meni superiorna u svakom pogledu.
Filter možete jako primitivno testirati:


Uvjeren da je ovo budućnost tehničkog dizajna, odjavljujem se uz pakistanca do nekog novog pisanja.
Živi bili pa vidjeli
Poslednja izmena: